کانون کفا

» معرفی فاحش‌ترین خودروهای کپی چینی


پیشرفت خیره‌کنندهٔ خودروسازان چینی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این روزها این خودروسازان نسبتاً نوپا با مدیریت صحیح به‌سرعت در حال کاهش فاصلهٔ خود با خودروسازان معتبر جهانی هستند؛ اما بسیاری از خودروسازان چینی کار خود را با ساخت کپی‌هایی از خودروهای مشهور جهانی آغاز کردند. البته امروزه کپی کردن در بین خودروسازان چینی بسیار کاهش یافت و بیشتر برندهای خودروسازی چینی حتی زبان طراحی خاصی را برای خود ایجاد کرده‌اند اما بااین‌حال هنوز هم کم‌وبیش خودروهای کپی چینی ساخته و معرفی می‌شوند و ازاین‌جهت توجهاتی را به خود جلب می‌کنند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب فاحش‌ترین خودروهای کپی ساخت چین را معرفی کنیم. البته در این مطلب بیشتر به سراغ کپی‌های جدیدتر و همین‌طور کپی‌های بسیار فاحش رفته‌ایم وگرنه دامنهٔ کپی‌کاری چینی‌ها بسیار گسترده‌تر از این بیست خودرویی است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

بایک BJ80 کپی از مرسدس بنز G کلاس

BJ80 یک شاسی‌بلند میان سایز لوکس است که توسط شرکت خودروسازی پکن یا همان بایک ساخته شده است. این خودرو که رسماً در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ رونمایی شد، کپی تقریباً کاملی از مرسدس بنز G کلاس است. BJ80 با دو پیشرانهٔ ۲٫۳ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو ساخت ساب با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۲٫۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل عرضه می‌شود. تمام مدل‌های این خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.

چانا CX70 کپی از فورد اکسپلورر

چانا زیربرندی متعلق به شرکت چانگان است که صرفاً به ساخت پیکاپ، کراس‌اوور، ون و ام‌پی‌وی می‌پردازد. این برند در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ کراس‌اوور میان سایز سه ردیفهٔ جدیدی بنام CX70 را معرفی کرد که با نگاه به فورد اکسپلورر طراحی شده است. این خودرو با دو پیشرانهٔ ۱٫۵ لیتری توربو و ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی به بازار چین عرضه می‌شود.

چانا X70A کپی از لندروور دیسکاوری

لندروور در سال ۲۰۱۶ به تولید نسل قبلی دیسکاوری پایان داد اما گویا این اتفاق برای چانگان خوشایند نبوده چراکه در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۷ از طریق زیر برند چانا، کپی نسل چهارم لندروور دیسکاوری را با نام X70A معرفی کرد! این خودرو یک کراس‌اوور میان سایز است که در ظاهر آن به‌وضوح استایل جعبه‌ای شکل و سنتی دیسکاوری ۴ دیده می‌شود.

چانگان CS95 کپی از لندروور دیسکاوری

CS95 بزرگ‌ترین کراس‌اوور چانگان است که رسماً در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. طراحی این کراس‌اوور فول سایز با نگاهی به محصولات لندروور و خصوصاً نسل جدید دیسکاوری شکل گرفته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد چانگان کلاً به لندروور دیسکاوری علاقهٔ زیادی دارد! CS95 به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۳۳ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

گونو GX6 کپی از رنجروور اووک

گونو یکی از برندهای گروه خودروسازی گوانگژو یا همان گک موتور است که به ساخت پیکاپ، اس‌یووی و ون می‌پردازد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ شاسی‌بلند جدیدی بنام GX6 را معرفی کرد که طراحی بیرونی آن کاملاً تحت تأثیر رنجروور اووک شکل گرفته و حتی داخل هم از این کراس‌اوور بریتانیایی الگو گرفته است. GX6 یک اس‌یووی سنتی با ساختار بدنه روی شاسی است و با موتورهای ۲٫۴ لیتری بنزینی و ۲ لیتری توربودیزل عرضه می‌شود.

هایما SG00 کپی از هیوندای سانتافه

SG00 جدیدترین کراس‌اوور هایما است که به‌تازگی معرفی شده است. طراحی بخش جلویی این خودرو با کپی‌برداری از نسل جدید هیوندای سانتافه شکل گرفته اما این موضوع در بخش عقبی دیده نمی‌شود. نام اصلی این خودرو اما SG00 نیست و احتمالاً نسخهٔ تولیدی نهایی آن با نام S6 به بازار عرضه خواهد شد. هایما برای این کراس‌اوور کامپکت سه پیشرانهٔ بنزینی توربو را در نظر گرفته است.

هاوال H8 کپی از فولکس‌واگن توآرگ

H8 یکی از قدیمی‌ترین محصولات هاوال است که نسخهٔ تولیدی نهایی آن در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۳ رونمایی شد. این اس‌یووی میان سایز در نمای جلویی خصوصاً در بخش چراغ‌ها و سپر به نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل اول فولکس‌واگن توآرگ شباهت دارد. H8 با دو پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی و ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی به بازار عرضه می‌شود.

هوانگای لنداسکیپ V3 کپی از لکسس RX

هوانگای برندی متعلق به گروه خودروسازی SG است. این شرکت نه‌چندان معروف چینی در نمایشگاه پکن ۲۰۱۰ کراس‌اوور میان سایزی بنام لنداسکیپ V3 را معرفی کرد و سپس نسخهٔ تولیدی نهایی آن در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۱ به نمایش درآمد. طراحی این خودرو اما یک کپی بسیار دقیق و موبه‌مو از نسل دوم لکسس RX است. تولید لنداسکیپ V3 در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید.

جک A60 کپی از آئودی A6

شرکت جک در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۵ سدان میان سایز جدیدی بنام A60 را رسماً رونمایی کرد. طراحی این خودرو در جلو و عقب شباهت قابل‌توجهی به نسل قبلی آئودی A6 دارد. البته جک چندی بعد اقدام به فیس‌لیفت A60 کرده و طبق زبان طراحی جدید خود، جلوپنجرهٔ جدیدی را برای آن طراحی کرد تا شباهت آن با آئودی A6 کمتر شود اما بااین‌حال هنوز هم فرم چراغ‌های A60، سدان آئودی را تداعی می‌کند.

جک V7 کپی از تویوتا هایلوکس

جک اوایل سال جاری پیکاپ جدیدی بنام V7 را روانهٔ بازار چین کرده است که نمای جلویی آن کاملاً از تویوتا هایلوکس کپی شده است. دیگر قسمت‌های این پیکاپ چینی اما درنهایت ناهماهنگی، توسط خود جک طراحی شده و شباهتی با هایلوکس در آن دیده نمی‌شود. V7 با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزلی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و صرفاً با گیربکس دستی به بازار عرضه می‌شود.

جینبی دیازی کپی از آکورا MDX

جینبی (Jinbei) برندی متعلق به شرکت برلیانس است. این شرکت در سال ۲۰۱۶ کراس‌اووری بنام دیازی را معرفی کرد که به دقیق‌ترین شکل ممکن از آکورا MDX کپی شده است! این خودرو به‌قدری به آکورا شبیه است که اگر لوگوی جینبی از روی آن برداشته شود، کسی نخواهد فهمید که با یک کراس‌اوور چینی طرف است. دیازی به یک پیشرانهٔ ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت مجهز شده است.

کاوِی K1 کپی از فورد F150

یک برند ناشناختهٔ چینی بنام کاوِی (Kawei) در سال ۲۰۱۴ پبکاپ میان سایزی بنام K1 را معرفی کرد که با الگوبرداری از نسل قبلی فورد F150 طراحی شده است. نمای جلویی این پیکاپ چینی کاملاً از روی نسل دوازدهم F150 کپی شده است. K1 با یک پیشرانهٔ ۲٫۴ لیتری بنزینی چهار سیلندر ساخت میتسوبیشی به همراه یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به بازار عرضه می‌شود.

لندویند X7 کپی از رنجروور اووک

به نظر می‌رسد چینی‌ها علاقهٔ بسیار زیادی به لندروور دارند زیرا بسیاری از خودروسازان این کشور اظهار لطفی به محصولات لندروور داشته‌اند! یکی از جنجالی‌ترین این کپی‌ها، لندویند X7 است که دقیقاً از روی رنجروور اووک کپی شده است. این خودرو به‌قدری دقیق و موبه‌مو کپی شده که شکایت جگوار-لندروور از لندویند را به همره داشت. البته سازندهٔ چینی بعداً طی فیس‌لیفتی، از میزان شباهت X7 با اووک کاست.

لندویند Xiaoyao کپی از مرسدس بنز GLA

لندویند در پروژهٔ کپی‌کاری بعدی خود به سراغ مرسدس بنز GLA رفته و کراس‌اوور کامپکتی بنام Xiaoyao را در نمایشگاه چنگدو ۲۰۱۷ رونمایی کرد. هرچند در بخش جلویی این خودرو شباهت چندانی با GLA دیده نمی‌شود اما بخش عقبی و فرم کلی بدنهٔ آن کاملاً کراس‌اوور آلمانی‌ها را تداعی می‌کند. Xiaoyao با دو پیشرانهٔ ۱٫۵ لیتری مختلف به بازار چین عرضه می‌شود.

لیفان ۳۳۰ کپی از مینی کوپر

لیفان در سال ۲۰۰۸ هاچ‌بک ساب‌کامپکتی بنام ۳۲۰ را معرفی کرد که طراحی بیرونی آن از مینی کوپر کپی شده بود. سپس در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳، این شرکت چینی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ ۳۲۰ را رسماً با نام ۳۳۰ معرفی کرد. با وجود این فیس‌لیفت، ۳۳۰ هنوز هم شباهت زیادی به مینی دارد اما کمی از ویژگی‌های طراحی فیات ۵۰۰L هم چاشنی آن شده است!

لیفان Xuanlang کپی از فورد S-Max

قربانی دیگر کپی‌کاری‌های لیفان، ام‌پی‌وی فورد S-Max است که سازندهٔ چینی یک کپی دقیق از آن‌را با نام Xuanlang رسماً در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۶ به نمایش درآورد. این ام‌پی‌وی چینی ظرفیت حمل هفت نفر را دارد و با چهار پیشرانهٔ بنزینی مختلف به بازار عرضه می‌شود. لیفان حتی طراحی داخلی و داشبورد Xuanlang را هم از S-Max کپی کرده است.

ترام Meet 3 کپی از مرسدس بنز GLC

در بین تمامی خودروسازان چینی، شرکت زوتی بیشترین شهرت را در زمینهٔ کپی‌کاری دارد چراکه اکثر محصولات آن کپی‌هایی از خودروهای مختلف جهانی هستند. زوتی به‌تازگی زیربرندی بنام ترام را هم تأسیس کرده که این زیربرند هم از کپی‌های شرکت مادرش بی‌بهره نمانده است! Meet 3 نام یکی از محصولات ترام است که کپی فاحشی از مرسدس بنز GLC محسوب می‌شود.

یِما F12 کپی از کیا اسپرتیج

شرکت کوچک یِما (Yema) هم مثل زوتی کپی‌های زیادی در کارنامهٔ خود دارد که معروف‌ترین آن‌ها، کراس‌اوور F12 است. این خودرو بر اساس نسل دوم سوبارو فورستر ساخته شده اما دماغهٔ آن به‌طور کامل با کپی‌برداری از نسل قبلی کیا اسپرتیج طراحی شده است. البته شباهت با اسپرتیج در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا دیگر قسمت‌های F12 تقریباً با سوبارو فورستر یکسان هستند.

زوتی دامای X7 کپی از فولکس‌واگن کراس کوپه GTE کانسپت

معمولاً خودروسازان چینی برای کپی کردن به سراغ خودروهای تولیدی می‌روند اما زوتی که از پیش‌کسوتان عرصهٔ کپی است (!)، در اقدامی نوآورانه، به سراغ کانسپت فولکس‌واگن کراس کوپه GTE رفته و کپی آن‌را با نام دامای X7 معرفی کرده است. این خودرو کراس‌اوور میان سایزی است که حتی داخل آن‌هم از کانسپت فولکس‌واگن کپی شده است. شاید زوتی از اطالهٔ فرایند تولید این کانسپت توسط فولکس‌واگن خسته شده و تصمیم گرفته خود آن‌را تولید کند!

زوتی SR9 کپی از پورشه ماکان

پورشه ماکان هم یکی دیگر از قربانیان دستگاه کپی زوتی است. این شرکت چینی در نوامبر سال ۲۰۱۶ کراس‌اوور میان سایزی بنام SR9 را معرفی کرد که به‌طور کامل با نگاه به پورشه ماکان شکل گرفته است. زوتی با معرفی این کپی نام خود را در مجامع خودرویی جهانی مطرح کرد. البته هرچند در طراحی چراغ‌های SR9 تفاوت‌هایی با ماکان دیده می‌شود اما فرم کلی آن کاملاً به کراس‌اوور اشتوتگارتی شباهت دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.