کانون کفا

» معرفی نسل جدید فورد اکسپلورر با پلت‌فرم دیفرانسیل عقب


فورد اکسپلورر پرفروش‌ترین کراس‌اوور فول سایز بازار ایالات‌متحده است و حالا سازندهٔ آمریکایی با معرفی نسل جدید آن در آستانهٔ نمایشگاه دیترویت قصد دارد همچنان این جایگاه و محبوبیت را حفظ کند. طراحی نسل جدید این کراس‌اوور آمریکایی تکاملی است و خودرو فوراً به‌عنوان یک اکسپلورر اصیل قابل‌تشخیص است. در نمای جلویی خودرو جلوپنجره‌ای چشمگیر به همراه چراغ‌های باریک و ورودی‌های هوای اسپرت به چشم می‌خورند. در پروفیل جانبی اکسپلورر جدید هم طراحی تکاملی کاملاً احساس می‌شود اما بااین‌حال طراحان در این قسمت خط سقف اسپرت‌تر و خطوط برجسته‌تری ایجاد کرده‌اند.

درحالی‌که استایل بیرونی اکسپلورر جدید شباهت زیادی به نسل قبلی دارد، کابین آن با طراحی نسبتاً ساده و متریال باکیفیت، کاملاً جدید است. فورد در طراحی اکسپلورر مدل ۲۰۲۰ تمرکز زیادی روی کاربری خانوادگی داشته و به همین دلیل آن‌را به صندلی‌های کشویی جدیدی در ردیف دوم مجهز کرده که موجب سهولت ورود و خروج به ردیف سوم صندلی‌ها می‌شود. حجم صندوق بار خودرو نیز در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم و دوم به ۲۴۸۶ لیتر افزایش پیدا کرده که ۱۷۲ لیتر بیشتر از نسل قبلی است.

نسل جدید این کراس‌اوور آمریکایی مثل قبل در چهار تیپ پایه، XLT، لیمیتد و پلاتینوم عرضه می‌شود که تیپ پایه به صفحه‌نمایش هشت اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC 3 با کارپلی و اندروید اتو، کنترل تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه‌ای و اینترنت وای فای ۴G LTE مجهز است. در تیپ XLT علاوه بر این موارد، تنظیم برقی ۱۰ جهتهٔ صندلی راننده و ۴ جهتهٔ سرنشین جلو، روکش چرمی غربیلک فرمان، یک نمایشگر ۶٫۵ اینچی رنگی درون صفحه آمپر و پورت شارژ USB برای صندلی‌های ردیف دوم هم ارائه می‌شود. تیپ لیمیتد به‌صورت استاندارد از تجهیزاتی چون صندلی‌های چرمی سوراخ‌دار، نورپردازی داخلی، گرم‌کن غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های ردیف دوم، صندلی‌های ردیف سوم تاشو برقی، سیستم صوتی پریمیوم B&O با ۱۴ بلندگو، شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند و آفتاب‌گیر صندلی‌های ردیف دوم برخوردار است.

و نهایتاً بالاترین تیپ اکسپلورر یعنی پلاتینوم هم با داشبورد چرمی، تریم چوبی، دوخت الماس شکل صندلی‌ها، سانروف دوقسمتی و امکان باز و بسته کردن پنجره‌های جلو با ریموت ارائه می‌شود. علاوه بر تجهیزات مذکور، خریداران می‌توانند برای اکسپلورر یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۲٫۳ اینچی و صفحه‌نمایش ۱۰٫۱ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را هم سفارش دهند که البته جانمایی دومی در کابین چندان جالب نیست و به نظر می‌رسد شخصی یک تبلت را روی داشبورد نصب کرده است.

اما مهم‌ترین تغییر نسل جدید اکسپلورر، استفاده از یک پلت‌فرم دیفرانسیل عقب کاملاً جدید است. این همان پلت‌فرمی است که کراس‌اوور جدید لینکلن اویاتور هم روی آن ساخته شده است؛ بنابراین اکسپلورر پس از حدود یک دهه که در نسل قبلی روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلو ساخته می‌شد، دوباره به ریشهٔ اصلی دیفرانسیل عقب خود بازگشته است. البته نسل جدید اکسپلورر هنوز هم ساختاری یکپارچه دارد ولی بااین‌حال قابلیت‌ها و توانایی‌های آن افزایش پیدا کرده است. فورد در مورد این پلت‌فرم دیفرانسیل عقب جدید صحبت چندانی نکرده اما وزن نسخهٔ پایهٔ اکسپلورر جدید را ۱۹۷۰ کیلوگرم اعلام کرده که این یعنی ۵۱ کیلوگرم سبک‌تر از قبل شده است.

فورد برای نسل جدید اکسپلورر دو پیشرانهٔ اکوبوست مختلف را در نظر گرفته که هردو از نوع توربوشارژ هستند و برخلاف نسل قبل، خبری از موتور تنفس طبیعی نیست. پیشرانهٔ پایه یک واحد ۲٫۳ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور در حالت استاندارد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک با سیستم مدیریت مسیر هم برای آن وجود دارد که هفت حالت رانندگی مختلف را ارائه می‌کند. خریدارانی که خواهان قدرت بیشتری هستند اما می‌توانند سراغ پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور بروند.

نیروی هردوی این موتورها به‌صورت استاندارد توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک جدید به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. به لطف پیشرانه‌های جدید و پلت‌فرم دیفرانسیل عقب، اکسپلورر مدل ۲۰۲۰ می‌تواند تا ۲٫۵ تن بار را بکسل کند که به میزان قابل‌توجه یک تن از نسل قبلی بیشتر است. علاوه بر این دو موتور، فورد برنامه‌هایی برای ارائهٔ نسخهٔ هیبریدی را هم در دستور کار دارد اما هنوز جزئیات آن اعلام نشده است. بااین‌حال احتمالاً این مدل به همان قوای محرکهٔ ۳٫۳ لیتری V6 هیبریدی نسخهٔ مخصوص نیروهای پلیس مجهز خواهد بود. در همین حال، ارائهٔ نسخهٔ اسپرت اکسپلورر ST نیز در برنامهٔ فورد قرار دارد ولی از این مدل هم فعلاً اطلاعاتی منتشر نشده است. البته شایعاتی به ارائهٔ پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور در این مدل اشاره داشته‌اند.

در بخش تکنولوژی‌های ایمنی هم فورد در نسل جدید اکسپلورر به‌صورت استاندارد پکیج ایمنی Co-Pilot360 خود را ارائه کرده است که شامل سیستم‌های کمک‌راننده‌ای مثل جلوگیری از برخورد جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده، هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری اتوماتیک، حفظ حرکت میان خطوط، دوربین دید عقب، نوربالای خودکار، هشدار ترافیک و پایش نقاط کور می‌شود. علاوه بر این موارد، امکان سفارش کروز کنترل تطبیقی و ترمز خودکار دنده‌عقب هم برای اکسپلورر وجود دارد. در تیپ پلاتینوم نیز سیستم کمک پارک جدید فورد با نام Active Park Assist ارائه می‌شود که با لمس یک دکمه، به‌طور خودکار ماشین را به‌صورت افقی یا عمودی (موازی) پارک می‌کند بدون آنکه نیازی به لمس فرمان، انتخاب‌گر دنده یا پدال‌ها توسط راننده باشد. نسل جدید فورد اکسپلورر مدل ۲۰۲۰ از تابستان آینده با قیمت پایهٔ ۳۲,۷۶۵ دلار (که افزایش جزئی ۴۰۰ دلاری را نشان می‌دهد) راهی نمایندگی‌های فروش خواهد شد.

[دانلود ویدئو]

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.