می‌پسندم!

دیپلماسی لازمه امنیت!


از سری مقالات خیمه شماره ۵۲

 

بدون ترديد يكي از اساسي ترين نيازهاي بشر كه از ابتداي حيات به آن مي‌انديشيده و بخش قابل توجهي از دغدغه وي را شامل بوده، امنيت است. مفهوم امنيت پيشينه‌اي طولاني به قدمت تاريخ بشر دارد. در حديثي از پيامبر اسلام آورده شده است که: « نعمتان مجهولتان الصّحّة والأمان» (دو نعمت است كه ناشناخته است: امنيت و تندرستي.) بنابراين امنيت از اصلي ترين مولفه هاي زندگي انسان ها و يکي از مهمترين عوامل پيشرفت است. امنيت شامل حوزه هاي مختلفي از جمله فردي، خانواده، اجتماعي، ملي، بين الملل، اقتصادي، فرهنگي و … مي باشد. در اين مقاله سعي داريم به حوزه امنيت ملي و عوامل مرتبط با آن بپردازيم. امنيت ملي از موضوعاتي است كه به دليل چند بعدي بودن، مي‌تواند در حوزه‌هاي متنوعي از علوم (سياسي، اجتماعي، اقتصادي، دفاعي و …) قرار گيرد و درحقيقت يك موضوع ميان رشته‌اي است. حوزه سياسي امنيت ملي از جهت کيفيت تامين به ۳ دسته تقسيم مي شود: ۱- يك سطح از امنيت به صورت منفعل تأمين مي‌شود؛ يعني آسيب و ناامني در جامعه ايجاد شده و نظام اجتماعي و سياسي منفعلانه در جهت رفع و مقابله با آن اقدام مي‌كند؛ مانند كشف جرائم و مجازات مجرمين كه عمدتاً دستگاه‌هاي انتظامي، اطلاعاتي و قضايي مسئول كنترل اين ناامني‌ها و تأمين امنيت هستند. ۲- سطح ديگري از امنيت به صورت پيشگيري تأمين مي‌شود؛ يعني قبل از بروز ناامني، نظام اجتماعي و سياسي، به‌صورت فعال وارد عمل شده و مانع از ايجاد مؤلفه‌هاي ناامني مي‌گردد. پيشگيري از وقوع جرم و اعمال مكانيزم‌هاي بازدارنده، نمونه‌هايي از اين نوع تأمين امنيت است. ۳- سطحي ديگر از امنيت نيز وجود دارد كه به صورت فرافعال تأمين مي‌شود، يعني از رويكرد امنيت سلبي خارج و امنيت از نوع ايجابي آن توليد مي‌شود. در واقع مؤلفه‌هايي كه در ارتقاء كيفيت زندگي افراد مؤثر است و نيز وصول جامعه به اهداف و ارزش‌هاي تعيين‌شده، در اين رويكرد مورد توجه قرار مي‌گيرد.

حال پس از آشنايي با مفهوم امنيت و سطوح کيفي تامين امنيت نگاهي کوتاه به امنيت استان در طول يک سال و اندي که دولت يازدهم سکان سياسي (حوزه ديپلماسي) امنيت ملي را در دست گرفته مي اندازيم.

در طول تاريخ انقلاب اسلامي هميشه استان هاي مرزي کشور مورد طمع دشمنان ايران اسلامي بوده است. خصوصاً استان سيستان و بلوچستان که هم از نظر وسعت مي تواند امنيت ملي کشور را بيشتر به خطر اندازد و هم اينکه معاندان کشور به بهانه هاي مختلف از جمله مذهب و طايفه از طريق سرکردگان خود درگيري و ناامني ايجاد کرده اند. اين استان در طول سال هاي مختلف با شدت و ضعف دچار ناامني بوده است اما اوج اين ناامني ها و درگيري ها از سال ۸۴ با ظهور تروريستي به نام عبدالمالک ريگي شکل مي گيرد. شرارت هاي اين تروريست آنقدر شدت مي يابد که با ورود شوراي عالي امنيت ملي، وي در اسفند سال ۸۸ دستگير شده و در سال ۸۹ به دار مجازات آويخته مي شود. با دستگيري اين تروريست گروهک جندالشيطان از هم مي پاشد و به مرور، اتفاقات تلخ سير نزولي مي يابد. خرداد ۹۲ و پس از روي کار آمدن دولت يازدهم، رئيس جمهور با شعار تنش زدايي و تعامل سازنده، ديپلماسي که يکي از مهم ترين نقش ها در حوزه امنيت ملي داراست را شکل مي دهد. در آن ايام بحث پرونده هسته اي که يکي از بزرگترين اختلافات ايران و غرب است داغ بود به همين دليل ديپلماسي تمام تمرکز و اراده خود را متوجه حل اين موضوع کرده بود. در بحبوحه مذاکرات بود که خبر شهيد شدن ۱۴ سرباز در اين استان توسط تروريست هاي تکفيري در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت. پس از اين حادثه دستگاه ديپلماسي کشور اعلام کرد که با مسئولين ديپلماسي کشورهاي پاکستان و افغانستان براي عمليات عليه تروريست‌هاي تکفيري به گفتگو خواهند نشست و به توافق جامعي در اين‌ باره خواهند رسيد. اما متاسفانه اين ادعا فقط در حد حرف ماند و دستگاه ديپلماسي به صورت منفعلانه از کنار اين ماجرا گذشت. هنوز ماجراي تلخ شهادت ۱۴ سرباز از يادمان نرفته بود که خبر گروگان گرفتن ۵ سرباز فضاي رسانه اي را در برگرفت. با فشار افکار عمومي و تشکيل گروه هاي حمايت از اين سربازان، بالاخره دولت ناچار شد براي حل اين مشکل وارد ماجرا شود و باز هم متاسفانه به جاي آنکه با مقامات پاکستان که کشورشان سرمنشأ اين تروريست هاست مذاکره کند و توافقنامه امنيتي امضا کند سطح ديپلماسي را آنقدر تنزل داد که وارد مذاکره و معامله با گروهک تروريستي شد. با اين حال باز هم نتوانست يکي از گروگان ها را آزاد کند و همچنان از وي خبري نيست. البته روند اين ماجرا طوري بود که حتي يونسي مشاور رئيس جمهور در امور اقوام نيز اعتراف کرد که درباره مرزبانان خوب عمل نشد و به نوعي به تروريست‌ها باج داده شد. پس از گذشت اين ماجراها موج تازه اي از شرارت ها در هفته نيروي انتظامي آغاز شد. البته نا گفته نماند که در اين مدت تروريست هاي تکفيري قتل ها و ترورهاي متعددي از کارمند اداره و معلم گرفته تا دادستان انجام دادند. در اوايل هفته نيروي انتظامي امسال اشرار مسلح در تماس با پليس ۱۱۰ ماموران انتظامي را به محل مورد نظر خود هدايت کرده و در کميني ناجوانمردانه و عمليات کور آنان را به شهادت رساندند. پس از اين واقعه نيز طي حملات مختلفي که به مقر سپاه در سراوان و همچنين پاسگاه هاي نيرو انتظامي داشتند هرچند با تلفات زياد به پاکستان متواري مي شدند اما نکته مهم آن است که با اين اعمال تروريستي امنيت رواني جامعه را هدف گرفته اند. در آخرين مورد از اين شرارت ها يکي از معلمان جوان را در منطقه بلوچستان به شهادت رساندند. آنچه که در اين وقايع ديده شد اين است که اکثر اين جنايت ها را گروهک تروريستي جيش العدل (جيش القتل) به عهده گرفته است. حال چند سوال در رابطه با نقش ديپلماسي و سياسي در اين اتفاقات وجود دارد؟

۱- اکثر حملات تروريستي درون استان در شهرستان سراوان رخ مي دهد و اينکه مکان جغرافيايي اين شهرستان راه را براي نفوذ و فرار راحت به سمت پاکستان فراهم مي کند و پس از حملات تروريستي و متواري شدن اعضاي گروهک به پاکستان متاسفانه نيروهاي امنيتي ايران به دليل دخالت پاکستان نتوانستند تروريست ها را دنبال کنند تا جايي که سردار احمدي مقدم (فرمانده کل نيروي انتظامي) با اعتراض به وزارت خارجه، ديپلماسي ضعيف را عامل ضربه به کشور دانست. حال جاي اين سوال است که وزارت خارجه آيا با پاکستان تفاهم نامه امنيتي امضا کرده است؟ و اگر اين کار را کرده است چرا دستگاه ديپلماسي کشورمان به پاکستان هشدارهاي لازم را نمي دهد؟

۲- پس از ماجراي دردآور اسيدپاشي در اصفهان تمامي مسئولين دولتي نسبت به اين مساله موضع گرفته و خواستار مجازات عوامل آن شدند. آيا مسائل اخير امنيتي استان که منجر به کشته شدن تعداد زيادي از هموطنانمان شد به اندازه ماجراي اسيدپاشي اهميت ندارد که رئيس جمهور به دستگاه ديپلماسي دستور پيگيري اين ماجرا را بدهد؟

۳- آيا بايد دوباره اتفاقات تلخ سال هاي ۸۴ تا ۹۰ رخ بدهد و عده زيادي از مردم خونشان ريخته شود تا شوراي عالي امنيت ملي احساس خطر کند؟

۴- پس از پايين آوردن شأن وزارت خارجه در موضوع مذاکره با گروهک و مشخص شدن بي فايده بودن آن که هم اکنون آثار آن در اين حملات نمايان است آيا هم چنان دستگاه ديپلماسي براي حل اين مشکل، اصرار به مذاکره دارد؟

۵- آيا دستگاه ديپلماسي براي عملي کردن شعار تنش زدايي که عربستان نيز در طرح دولت قرار دارد و دست اين کشور در حملات تروريستي استان آشکار است همچنان حاضر است خون مردم بي گناه استان ريخته شود و به سکوت خود ادامه دهد مبادا که روابط عربستان با ما دچار التهاب شود؟

و سوالات فراوان ديگري که راجع به ديپلماسي در پيش گرفته شده دولت وجود دارد و ديپلماسي منطقه اي دولت خود حديث مفصلي دارد!!!

بنابراين در اين سناريوهايي که دشمنان ايران اسلامي براي تضعيف جايگاه کشورمان در منطقه و جهان نوشته اند آنطور که از شواهد برمي آيد دستگاه ديپلماسي مان آن طور که بايد، عمل نکرده است و مي طلبدکه در شعارهاي خود تجديدنظر بفرمايد.

 

نویسنده: ایمان آرام


کانال تلگرام کانون کفا

  تاریخ انتشار:  ۸ آبان ۱۳۹۳  |    تعداد بازدید:  ۴۳۹ بار  |    بدون نظر


نظر شما درباره این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

دو × 3 =