می‌پسندم!

شبکه های اجتماعی، خوب؟ بد؟ زشت؟


از سری مقالات نشریه خیمه شماره ۵۲

 

امروزه صدها شبکه اجتماعي با کاربردها و دسته بندي هاي متفاوت وجود دارد که بسياري از آنها تخصصي هستند. برخي ديگر از اين شبکه هاي اجتماعي به لحاظ موضوع و علايق افراد دسته بندي شده اند و برخي ديگر به لحاظ خدمات دهي متفاوتند.

استفاده از شبکه هاي اجتماعي ميتواند فقط جنبه سرگرمي نداشته باشد. آموزش، همفکري و مشورت، انجام پروژه هاي گروهي، تحقيقات ميداني و حتي تبليغات و بازاريابي ميتواند دليل استفاده شما از يک شبکه اجتماعي باشد. استفاده از خدمات شبکه‌هاي اجتماعي، روزبه‌روز محبوبيت بيشتري پيدا مي‌کند.خيلي از نهادهاي مختلف جهاني و اينترنتي با اهداف گوناگون که مهم‌ترين آنها تجاري و تبليغاتي است، دست به‌راه‌اندازي شبکه‌هاي اجتماعي زده يا درصدد خريد سهام مهم‌ترين شبکه‌هاي اجتماعي دنيا هستند، که در اين ميان مي توان به خريد ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۹ ميليارد دلاري WhatsApp توسط زاکربرگ مدير فيسبوک توجهکرد. رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي در حال حاضر در حال رشد و گسترش عجيبي هستند که هر فردي را که با اينترنت سر و کار دارد را به سمت خود جلب مي کنند بطوري که هر چند وقت يکبار سر و کله يک شبکه اجتماعي جديد در دنياي وب پيدا مي شود که البته با طرفداران زيادي هم روبرو مي شوند. برخي از نظريه پردازان ارتباطات معتقدند که امروز جهان در دست کسي است که رسانه ها را در اختيار دارد. نقش عمده رسانه ها در شکل دهي به افکار عمومي باعث شده که اهميت رسانه ها تا اين حد مورد توجه قرار گيرد.

ماموريت شبکه‌هاي اجتماعي مجازي همان‌طور که از نام آن‌ها پيداست ايجاد رابطه ميان افراد مختلف جامعه است، اما در ميان طوفان و هجمه اين شبکه‌ها که هر روز نام و سبک جديدي از آن به ميان مي‌آيد مشکلاتي وجود دارد که در سال‌هاي اخير مورد اغفال مسئولين و مردم قرار گرفته است.

جدا از نفوذهاي امنيتي و عدم رعايت حريم خصوصي کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي و سوء استفاده سازمان‌هاي جاسوسي و امنيتي کشورهاي غربي بخصوص آمريکا ،الگوي رفتاري کاربران از اصلي‌ترين معضلات شبکه‌هاي مجازي است که به امري غير قابل کنترل تبديل شده، به‌طوري که بارها با بوجود آمدن مواردي با آبروي افراد و حتي با آبروي يک ملت بازي شده است. متاسفانه موردي که در اينجا هيچگاه مورد توجه قرار نمي‌گيرد اين است که به دليل مجازي بودن فضاي ارتباطي در شبکه اينترنت معلوم نيست اين افراد يا گروه ها از کجا شکل مي‌گيرند و هدايت آن‌ها به دست چه کساني است؟ همين امر سبب شده تا بدون هيچ دليلي به وجود بيايند و کاربران را با هدفي مشخص و بعضا از پيش تعيين شده به سمت دلخواه هدايت کنند.

براي مثال در خلال بازي‌هاي ليگ جهاني واليبال، جمع زيادي از کاربران فيس‌بوک در خلال برگزاري ليگ جهاني واليبال با هجوم به صفحه شخصي ايوان زايتسف يکي از بازيکنان تيم ملي ايتاليا، اين صفحه را پر از نظرات و کامنت‌هاي خود کردند که اکثرا هم حاوي مطالب توهين‌آميز و زننده بود، و نمونه هاي ديگر…

اين فعاليت هاي مجازي به گونه‌اي بوده است که حتي با سرنوشت افراد بازي شده است و کاربران بدون آگاهي وارد یکمسئله قضايي شده و خود را به عنوان قاضي مطرح مي‌کنند. بايد خاطر نشان کرد انتشار چنين حجمي از مطالب غير واقعي و نسبت‌هاي ناروا به افراد مي‌تواند پيامدهاي ناگواري در زندگي خصوصي افراد داشته باشد و اين فعاليت هايي که هر از چندگاهي در شبکه‌هاي اجتماعي ايجاد مي‌شوند، تبعاتي را در پي خواهند داشت که شايد جبران‌ناپذير باشند.

البته ناگفته نماند در ميان کمپين‌ها و فعاليت هاي بداخلاق موجود در فضاي مجازي بعضاً کمپين‌ها و تب‌هايي که با شناسايي درست و ارزيابي آنچه نياز جامعه است در اين شبکه ها ايجاد شده که در اين ميان مي‌توان به حمايت از نام خليج‌فارس و اخيرا کمپين حمايت از امام هادي (ع) اشاره کرد.

ماهيت اصلي فيسبوک و ديگر شبکه هاي اجتماعي؟

به اعتقاد کارشناسان، اين دهکده مجازي(فيسبوک) تاثيري غيرقابل انکار بر سبک زندگي ايراني -اسلامي دارد چرا که اين شبکه اجتماعي بر اساس سبک زندگي آمريکايي تنظيم شده است و البته وقتي “زاکربرگ”، خالق اين شبکه مجازي باشد؛ فردي که در يک خانواده يهودي به دنيا آمده است و خود را يک «ملحد» و فردي که به خدا هيچ‌گونه اعتقادي ندارد معرفي مي‌کند و بر اساس اعتقاداتش،‌ شبکه اي را طراحي کرده باشد که در آن هيچ گونه خطي قرمزي براي کاربران تعريف نمي شود، بنابراين نبايد انتظار داشت که فيس بوک تطابقي با سبک زندگي ايراني- اسلامي داشته باشد.

در سبک زندگي غربي، خط قرمزي تعريف نشده است، فساد اخلاقي به عنوان يک معضل اجتماعي و فرهنگي به شمار نمي آيد، حيا و عفت در فرهنگ لغات غربي، کلماتي ناآشنا و بي معني هستند. روابط بي قيد و شرط امري عادي به حساب مي آيد و مايه تاسف است که اين فرهنگ و آداب در قالب دهکده مجازي جهاني و با هدف شوم تهاجم فرهنگي در زندگي ملت مسلمان ايران رسوخ پيدا کرده است. همه اينها تنها گوشه اي از حضور فيس بوک و ديگر شبکه هاي اجتماعي در ميان خانواده هاي مسلمان ايراني است و بحث درباره زير سوال بردن اعتقادات ناب محمدي و ترويج اديان ديگر در شبکه هاي اجتماعي خود مجالي ديگر را مي طلبد.

انتشار چنين حجمي از مطالب غير واقعي و نسبت‌هاي ناروا به افراد مي‌تواند پيامدهاي ناگواري در زندگي خصوصي آن‌ها داشته باشد و تب‌هايي که هر از چندگاهي در شبکه‌هاي اجتماعي ايجاد مي‌شوند، تبعاتي را در پي خواهند داشت که شايد جبران‌ناپذير باشند.

اما شبکه هاي اجتماعي بومي هم در داخل هستند که طراحي آنها توسط سازندگان داخل انجام شده است که از مهمترين آنان مي توان به شبکه اجتماعي کلوب، فيس نما، فارس توييتر، هم ميهن و افسران اشاره کرد.

شايد شبکه هاي اجتماعي فارسي زبان از لحاظ امکانات فني يا مخاطب، نقاط ضعفي در مقايسه با غول‌هاي جهاني داشته باشند اما با در نظر گرفتن مزيت هاي خاص و منحصربفرد فني در برخي از آنها،بنيه پايين فني و مالي و دوري از جذابيت هاي ناصحيح و گمراه کننده مبتذل در غرب، بايد اين همت و تلاش آنها را ستود و با عضويت در آنها، محيطي امن و ايراني را در شبکه هاي اجتماعي تجربه کرد.

 

نویسنده: محمدرضا نظری


کانال تلگرام کانون کفا

  تاریخ انتشار:  ۸ آبان ۱۳۹۳  |    تعداد بازدید:  ۴۲۰ بار  |    بدون نظر


نظر شما درباره این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

بیست − دو =